Nuffnang

Tuesday, August 10, 2010

Wahai Anakku Sampai Kapan Kami Akan Tersisih.


Tersisih Di Hujung usia...

Apalah dosa kami, dan mengapa kami tersisih. seorang Ibu boleh menjaga anak sampai 12 orang, tapi mengapa kamu seramai 12 orang tidak mampu menjaga kami...kami tak pinta makan di Kedai Ayam goreng. Mac d ke..Nasi Kandar ke...wahai anak ku kami hanya perlukan panggilan manja serta sidikit makanan untuk hidup sehari hari dari seorang anak .

Sayangnya , masih ada anak anak yang sampai hati, mereka meninggalkan Ibu bapa di Pusat pusat jagaan orang tua. Namun kita jangan lupa ye,, kita juga akan tua satu hari nanti . . Sekarang ini telah menjadi trend masa kini , anak anak menghantar ibu bapa mereka ke pusat pusat atau ke rumah kebajikan. Yang paling menyedihkan ada yang sanggup tinggalkan ibu bapa mereka di rumah penjagaan orang tua bukan Islam , Masyallah apa nak jadi nie.

Alasannya, mahukan penjagaan yang terbaik buat ibu bapa, tidak mahu mereka kebosanan di rumah serta alasan paling popular, ialah terlalu sebuk dengan pekerjaan mereka.. apa pun alasan mereka adalah ayah dan ibu kita...jagailah mereka..walaupun sampai ke akhir hayat mereka.

Di zaman nabi Musa A.s , beliau telah bertanya kepada Allah siapakah jiran ku nanti di dalam Syurga, Allah telah befirman, kamu pergi ke hujung satu kampung kamu akan melihat seorang pemuda yang senantiasa menjaga dan memelihara kedua ibu bapanya..

Nabi Musa a.s. telah pergi kehujung kampung tersebut dan di lihatnya seorang pemuda telah memandikan 2 ekor khinzir dan di keringkannya dengan tuala serta diangkat dan diletakkan di atas katil. Kemudian nabi Musa bertanya kepada pemuda tadi, kenapa kamu mandikan kedua ekor khinzir tadi.. maka jawab pemuda tadi, kedua khinzir tadi ialah kedua Ibu bapa ku , yang telah menjadi Khinzir kerana tidak menunaikan solat....

Moral of the story....walapun Ibu bapa kita ...dal;am keadaan uzur atau kena penyakit..yang berair...( buang air besar / kecil) jagailah mereka dengan penuh kasih sayang, kerana syurga itu dibawah tapak kaki ibu....hasil nukilan Abu Luqman...Penang

11 comments:

Penulis Rindu said...

salam semua..itu baru hantar ibu bapa ke rumah kebajikan ...dan belum lagi cerita mereka diterajang..

omey said...

sedih tgk nasib mereka yg tersisih...
tnpa ibu kita tak akan ada d dunia ni huhu

diraja22 said...

bersyukur lah kita yg mempunyai kedua2 ibubapa..
bagaimana dgn saudara2 seislam kita yg lain, menjadi yatim piatu semenjak dari kecil..
bertuahnya kita.. sayangilah mereka..

deem said...

sgt sedih bila igt ibu bapa.bkn ibu bapa saja tau tpi org tua yg menjaga kita dari kecil.nenek or atuk...waaa....aku rindu nenek ku...huhuhuh....

Abu Aiman said...

salaam,
kalaulah kita ni mcm umat2 terdahulu, bila buat dosa dapat bayaran 'cash' di dunia, taktau la mcmn rupa anak2 derhaka zaman la.

Selamat berpuasa...

Kaseh NazLieza said...

selamat mnunaikan ibadah puasa..

sud@is said...

berbuat baik dan kasihanilah kedua ibu bapa sementara masih ada..insyaALLAH anak2 juga akan melakukan yang terbaik untuk kita ..sdey sgt bc n3 ni

kak norli said...

Salam..org kampung...sedih betol baca entry ni.Macham akak dh berumur ni...dok tertanya2 apakah anak2 akak akan buat gitu kt akak.??? Looks like im entring that path...hu..hu..takutnya!

aishah said...

Sedihnya baca entry nie....
sesiapa yg masih punya ibu bapa harus la jg mereka dgn sebaik mungkin, jgn bila mereka dah tiada baru kita nak menyesal.

saya cukup sedih sb tak dpt berbakti kpd kedua ibu bapa sb mereka dah tiada,

K I E R A said...

Saya janji saya akan jaga ibuayah saya baik baik.
Kesian tengok mereka yang ditinggalkan
:|

K I E R A said...
This comment has been removed by the author.

Posting Terbaik Minggu Ini

Sila Like Blog Apa Khabar Orang Kampung

Follow twitter

Harga Minyak dan Logam Dunia

Sahabat Ku... Tanpa Mereka Siapalah Media Orang Kampung