Nuffnang

Thursday, September 13, 2012

Panas dan Hot : FGVH: Tahniah KWSP kerana 'pintar' membeli


Graf  Saham FGVH

Dr. Dzulkefly Ahmad,12 Sep 2012

Sementara saya sangat berpuas hati, selaku pencarum, bahawa KWSP bijak mengurus wang pencen saya dengan mengikuti 'prinsip keramat pelaburan':'buy low, sell high', (beli murah,jual mahal) saya hendak peringatkan badan pengurus dana terbesar di negara ini, sampai bila akan mereka teruskan dengan pembelian ini?

KWSP sebagai salah satu 'pelabur asas' FGVH, telah meningkatkan kepentingan langsung dalam GLC tersebut daripada 5.07 % pada 4 Julai kepada 7.02 %.

Jelasnya, harga saham FGVH lemah berbanding dengan rakan-rakan seperti Sime Darby dan KL Kepong mengalami kejatuhan lebih teruk akibat kebimbangan harga komoditi ini.

KL Kepong turun 4% dari awal bulan Julai dan Sime Daby turun hanya 1% berbanding FGV yang turun sebanyak 12 %. Untuk pengetahuan umum, saham Facebook, pensenaraian terbesar di dunia telah mengalaminkemorosotan harga ke paras lebih 50% dari harga IPO- pensenaraiannya.

Saham FGVH semalam tidak terlepas turun ke bawah harga jualan institusi sebanyak RM4.55, menjunam 11 sen dari harga pembukaan rendah RM4.57, sebelum pulih kepada RM4.73 pada akhir hari dagangan.

Terdahulu FGVH telah mengalami penurunan keuntungan sebanyak 32.5 % berbanding tahun sebelumnya disebabkan oleh pengurangkan tuaian minyak sawit, peningkatan dalam kos operasi, dan sumbangan yang lebih rendah daripada subsidiari gula MSM Holdings.

FGVH juga telah diketahui memilikki pokok-pokok kelapa sawit tua sebanyak 53 % daripada 320,000 hektar ladang kelapa sawit danantara yang tertinggi dalam industri. Penanaman semula akan menyebabkan kehilangan lebih banyak pendapatan sepanjang tempoh sebelum pokok-pokok menjadi matang.

Faktor-faktor penilaian risiko pelaburan serta unjuran keuntungan dan jangkaan aliran tunai  atau 'projected cashflow', adalah mustahak sebagai perhitungan besar dalam pelaburan.

Pencarum kini ingin tahu apakah perhitungan strategik yang menjadi rasional sebab mengapa panel pelaburan KWSP terus-terusan membeli saham -saham FGV ini, disamping menjalankan 'national service', mungkin seperti di arah penguasa politik Umno-BN?

Dalam hal ini agak sukar KWSP menolak persepsi pencarum dan rakyat dari menanggapi bahawa KWSP sedang melakukan 'program menyelamat' atau 'bailout' ke atas FGVH.

KWSP mesti menjelaskan perhitungan dan rasional mereka secara telus (transparent) dan bertanggungjawab.

Ingat amanah dan tanggungjawab kepada pencarum (rakyat) dan bukan penguasa politik Umno-BN sahaja! harakah daily

*Penulis adalah Pengarah Eksekutif Pusat Penyelidikan PAS (PPP)

2 comments:

Penulis Rindu said...

telah di duga pada awalnya

kampong lad said...

felda najib punya, epf pun dia punya jugak....adik abang!

Posting Terbaik Minggu Ini

Sila Like Blog Apa Khabar Orang Kampung

Follow twitter

Harga Minyak dan Logam Dunia

Sahabat Ku... Tanpa Mereka Siapalah Media Orang Kampung