Nuffnang

Saturday, May 28, 2016

Berita Sempoii Kembara Musafir ..Pengalaman Ber _kapcai dan BMW bikers d Padang Pasir.

KMU 2016 (Day 32): Bam - Bandar Abbas (400km)

Penat semalam masih lagi terasa, tapi Allahamdullilah harini tiada escort polis diperlukan.

Kami bertolak pada pukul 8 pagi. Pada plan awal, aku ingin mencari mechanic di Bandar Bam tapi agak lewat sekiranya kami menunggu shgga siap. Setelah mendapat persetujuan ramai, maka sekali lagi motor aku ditunda merentasi gurun yg kering yg tidak berpenghuni.








Alhamdullilah terima kasih tidak terhingga buat Hj Bard yg sanggup menarik motor ku. Laju betul harini motorku meluncur utama ex-5 berenjin 1200cc. Mmg deep in side aku mmg aku takut, sistem brek ex-5 bukanlah brek disc. Jarak tali adalah 2m, aku perlu berhati2.

Sampai bandar kermanshah (200km dari Bandar Abbas) motor Hj Jihad pula ditunda oleh Haji Amin kerana masalah overheat. Jadi macam 2 couple main tarik tali ditengah2 gurun.

Kami melalui lereng2 bukit yg tinggi dgn corner2 yg tajam. Part menaik aku tak begitu gerun. Hati mmg terasa kecut apabila menuruni bukit. Terdapat tompokan minyak dan pasir di tepi jalan apa lagi apabila ditarik, banyak benda yg tidak dpt control..

Allahuakbar akhirnya aku tewas apabila menuruni bukit yg berpasir, aku terjatuh dan slight beberapa meter dan kulepaskan motor perlahan2 Alhamdullilah mujur Hj Bard bawa motor perlahan2 masa tu..tapi tong minyak telah tercampak 100m dari ku.

Aku hanya mengalami sedikit luka pada lutut dan siku. Motor tidak ada apa2 yg terjejas.

Alhamdullilah...Alhamdullilah...Alhamdullilah...itu saja yg terkeluar dari mulut ku..

Kami berhenti seketika ditepi jalan utk menenangkan sedikit perasan..

Kami meneruskan perjalanan yg berbaki lagi 120km. Kali ni Hj Bard mmg bwk perlahan sgt 40-60km/j. Kami berhenti seketika di station minyak utk melihat keadaan lukaku. Hj Bard mengeluarkan semua ubat-ubatannya dan handyplas. Terima kasih buat Hj Bard, mmg seorang sahabat yg baik..dibaginya ku pain killer dgn pill Muscle Relaxation..

Kami meneruskan perjalanan seterusnya ke Bandar Abbas dan sampai pada pkl 6.00ptg. Kami telah diberitahu oleh Mohsen, agent kami di Iran bahawa malam ni ada ferry tapi malang, masa tidak sempat utk urusan motor khamis. Ferry yg ada pada hari Isnin dan Rabu..kami terpaksa menunggu lusa utk ke Sharjah dgn ferry. Disetiap pekara yg berlaku pasti ada hikmah disebaliknya.

Kami keluar makan malam disekitar hotel.

No comments:

Posting Terbaik Minggu Ini

Sila Like Blog Apa Khabar Orang Kampung

Follow twitter

Harga Minyak dan Logam Dunia

Sahabat Ku... Tanpa Mereka Siapalah Media Orang Kampung